Edwin-Els.reismee.nl

Costa Rica

Het is nog een geweldige avond geweest gisteren. We hadden dan met 6 Amerikanen afgesproken om samen te gaan eten en het was gezellig vanaf de eerste minuut. Toevallig of niet, maar het was dezelfde groep waarmee we aan tafel zaten de eerste avond op de Coral Princess en zelfs nog aan dezelfde tafel ook. We hebben zo hard moeten lachen en goed kunnen babbelen. We waren de laatste die de eetzaal verlieten. Het was echt zo gezellig dat we voor maandagavond terug hebben afgesproken om samen te gaan eten en waarschijnlijk zal dat niet de laatste keer zijn. J Nogmaals werden wij zo bestoeft met ons Engels. Ze blijven er versteld van staan dat we alles zo goed begrijpen en kunnen uitleggen, eigenlijk snappen ze het niet. J Leuk voor ons natuurlijk. Eigenlijk is het zo dat we al moeite moeten doen om tegen elkaar Vlaams te praten, want dat Engels zit er al zo goed in dat we tegen elkaar gewoon ook al in't Engels beginnen.

Vanmorgen was het vroeg, onze wekker liep om 6.45u af, want vandaag moesten we al om 7.45u op de afspraak zijn voor onze trip in Costa Rica.

Wij hadden gekozen voor een uitstap naar San Jose, de hoofdstad van Costa Rica. Dat was wel een kleine twee uur rijden met de bus, maar die rondrit was al heel interessant. We hadden een gids mee die heel veel te vertellen had over Costa Rica, o.a. dat ze hier geen leger meer hebben. Dit land is toch veel te klein en te arm om een oorlog te kunnen winnen, was hun uitleg en daarom hebben ze hier besloten om hun geld te steken in educatie i.p.v. wapens. 98% van de bevolking volgt hier onderwijs, waardoor die land een bevolking heeft die goed opgeleid zijn en zo zijn eigen plek in de wereld wel zal veroveren, door die goede opleidingen en doordat ze nu nog tot de lage loon landen behoren. Zo zullen de armen rijk worden en ...

Verder konden we heel duidelijk zien dat we hier in de Tropen zitten. Het is hier enorm groen en we zouden hier nu in het ‘droge seizoen' zitten. Huatulco in Mexico eergisteren was enorm droog en er was weinig groen te zien waar er niet gesproeid werd, maar hier ziet alles groen. Heel veel vegetatie, enorme diversheid van planten en dieren. Een berg landschap, heel erg mooi.

Onderweg hebben een aantal pitstops gemaakt, waar we ook nog souvenirs konden kopen als we dat wilden. In één daarvan konden we zien hoe een mooie schilderwerken ze hier kunnen maken, met heel mooie kleuren.

Daarna hebben we een rondrit gedaan in de hoofdstad, door het deel waar veel ambassades gevestigd zijn. En dan zijn eerst even gaan eten. Terug richting binnenstad en dan zijn we naar het Nationaal museum van Costa Rico gegaan waar we op de hoogte gebracht werden van archeologische vondsten van het precolumbiaanse tijdperk (lees : tijd voor dat de Spanjaarden Costa Rica veroverde). Hier konden we ook een enorme mooie binnentuin met verschillende planten aanschouwen.

Daarna zijn we naar het Goudmuseum van Costa Rica geweest. Hier wordt al het goud dat ze ooit gevonden hebben van die precolumbiaanse tijd bewaard. Heel mooi om te zien welke gouden kunstwerkjes ze toen al konden maken. Dit museum was sterk beveiligd, het was dan ook een beetje hun 'Fort Knox'.

Daarna terug richting Coral Princess, via een volledig nieuwe snelweg, die nog maar een 20-tal dagen geopend was.

Het was een vermoeiende dag, maar we (vooral ik, Els) gaan toch proberen om vanavond eens naar Movies under the Stars te gaan zien. Morgen komen we weer een uurtje dichter bij jullie en kunnen we nog een beetje uitslapen want we zitten weer een dagje op zee voor we in Panama aankomen. Hoe zit het weer daar bij jullie eigenlijk? Hopelijk wordt het er toch al een beetje lente want anders bevriezen we nog als we daar terug aan gaan komen! Hier is het 30° of meer. Tropisch dus zweterig warm, maar oh zo zalig!!!

ma en pa melsele

Tegen het einde van de week wordt hier Lente voorspeld, dwz ongeveer 15 graden. Voor jullie dus nog winterkledij, maar het vriest toch niet meer. Dat jullie soms ook tegen mekaar al engels praat is normaal, toen ik een maand in Frankrijk was, hadden we dat soms ook.
Geniet daar nog verder van de tropen en is het soms wat te warm, hier kan je voorlopig nog afkoelen.