Edwin-Els.reismee.nl

Door het Panamakanaal

Vandaag was de dag van het Panamakanaal.

We zijn er wel met wat vertraging aan begonnen en dat was vooral voor Edwin heel ambetant, want hij was speciaal al om 5.30u opgestaan om er niets van te missen. En het eerste wat hij hoort was dat alles wat vertraging had, dus was hij voor niets zo vroeg opgestaan. Ikzelf ben tegen 7u naar buiten gaan kijken en ik heb ook niets gemist. J

Bij de eerste sluizen ' the Miraflores Locks' zijn we twee niveaus hoger gegaan. Vrij snel daarna zijn we bij 'the Pedro Miguel Locks' nog één niveau hoger gegaan, waarna we een heel eind verder konden varen, om dan via 'the Gatun locks' terug drie niveaus naar beneden te gaan en in de Caraïbische zee uit te komen.

Da's de korte versie van het Panamakanaal, maar er kan natuurlijk nog veel meer over gezegd worden, zoals dat het $ 330.000 kost voor ons cruisschip om hier te mogen passeren. De goedkoopste passant hier moest maar $ 0,36 betalen, dat was iemand die er door gezwommen is. J

Het was echt wel eens de moeite om dit allemaal te zien, we hebben de kans gehad om het aan de zijkanten van het schip te zien, de achterkant en de voorkant, langs alle kanten dus. Veel plaats had onze boot niet in de sluizen van het kanaal, onze boot is van het Panmax type de maximale grootte voor het Panamakanaal. Aan beide zijkanten hadden we ongeveer 0,5 meter over tussen het schip en de rand van de sluis en voor en achter iets meer dan een meter. Maar door het Panamakanaal te gebruiken besparen we ongeveer 20 dagen tijd die anders nodig zijn om rond Zuid-Amerika te varen. Er waren 8 locomotieven nodig om ons door de sluizen te trekken. Het gekke van al is dat de kabels van deze locomotieven naar de boot manueel worden aan gebracht door een paar man in een roeibootje. De tocht door het Panamakanaal is een hele tocht door een junglerivier, Edwin heeft zelf een krokodil gezien die daar rondzwom.

Maar doordat de wekker zo vroeg ging, of nee, eigenlijk niet, want Edwin werd net op tijd wakker, wat toch niet wegnam dat ik ook wakker werd, werd dit een vermoeiende dag en gaan we vandaag wat vroeger eten, toch nog even naar de film 'The Blind Side' waarvoor Sandra Bullock de Oscar heeft gewonnen en dan vroeg naar bed, want morgen zitten we al weer in Colombia!